سیستم انسولین هیبریدی وحلقه‌ی بسته برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 موثر و ایمن است

 

19 ژوئن 2017- یک گروه ازمحققان دانشگاه استنفورد نشان دادند که سیستم انسولین هیبدریدی حلقه‌ی بسته می‌تواند برای کنترل دیابت نوع 1 در کودکان موثر باشد. این سیستم که نزدیک به پانکراس مصنوعی است، برای کنترل کلی و کنترل شبانه مناسب و ایمن است. نتایج این بررسی نشان می دهد که با این سیستم هیچیک از کودکان اپیزودهای شدید هیپوگلایسمی را تجربه نمی کنند.

این یافته‌ها توسط دکتر Buckingham در هفتاد و هفتمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه گردید. دکتر Buckingham گفت: کارهای بسیاری در حال حاضر بر روی سیستم انسولین هیبرید با حلقه‌ی بسته انجام شده است، هیبرید یا ترکیبی به سیستمی اطلاق می‌شود که قادر است مقدار انسولین پایه را در طول روز و شب مدوله کند.

دوازده کودک مبتلا به دیابت نوع 1 برای این مطالعه انتخاب شدند و همه‌ی آنها تحت مدیریت با سیستم انسولین Omnipod ساخت شرکت Insulet Corp قرار گرفتند.

 به کودکان سه وعده‌ی غذایی در روز حاوی 30 تا 90 گرم کربوهیدرات داده شد، درحالیکه فعالیت بدنی آنها محدود بود. در کل، میانگین مقدار قند خون کودکان در طول روز برابر با 8.7  میلی مول بر لیتر و در طول شب برابر با 8.3میلی مول بر لیتر بود. مقدار قند خون آنها  در 70 درصد از کل زمانها و در 86.7درصد از طول شب در محدوده‌ی هدف قرار داشت. بروز هیپوگلایسمی 2 درصد گزارش شد و ایمنی  دستگاه در طول روز و شب بدون هیچگونه اپیزود هیپوگلایسمی شدیدی تایید گردید.

دکتر Buckingham گفت: ما پیش از این سیستم انسولین Omnipod را برای کنترل دیابت در بزرگسالان و افراد نوجوان آزمایش کرده بودیم و می‌خواستیم عملکرد آنرا بر روی کودکان که غالباً به انسولین بسیار حساس هستند و مقدار نوسانات قندخونشان بیشتر است، آزمایش کنیم.

در مطالعات بعدی ما الگوریتم این سیستم را تغییر خواهیم داد و آنرا در شرایط زندگی معمولی برای  مدت طولانی‌تر آزمایش خواهیم نمود. کنترل حلقه‌ی بسته‌ی ترکیبی، یک پارادایم جدید است که واقعاً شیوه مراقبت از کودکان را برای خانواده‌ها تغییر می‌دهد. حال با استفاده از این سیستم، خانواده‌ها می‌توانند خوابی راحت و بدون نگرانی در مورد افت شدید یا افزایش شدید قند خون کودکان خود داشته باشند.

در اوایل ماه جاری شرکت مدترونیک اعلام کرد که اولین سیستم لوپ بسته‌ی هیبریدی خود را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در آمریکا راه‌اندازی کرده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/hybrid-closed-loop-insulin-system-safe-and-effective-for-children-with-type-1-diabetes-93330087.html